Причина по которой разработчики называли свою Panorama Toh - RPG - плохое представление о жанре. При том, что даже в японской прессе еще тогда об этом писали, дескать игра не RPG. Еще одна интересная особенность - версия игры в интернете толь багнутая, толь хакнутая - при покупке предметов в магазине ты не теряешь деньги, а получаешь их.
TN: Back then, Japanese people didn't have a well-defined sense of the RPG as a game genre. I suspect that because of this, the creators took the appearance and atmosphere of the RPG as a basic reference, and constructed new types of games according to their own individual sensibilities. In my case, I never had the opportunity to use an Apple II, so I was completely unaware of Wizardry and Ultima. Even today, I essentially know nothing about these games. I was inspired by AD&D and fairy illustrations in books from the West, and developed my own idiosyncratic view of the genre. JS: Interesting! Did you have any other sources for medieval-style fantasy? TN: The Black Onyx, and other Japanese role-playing games, such as Mugen no Shinzou and Lizard, which were both created by Xtalsoft.54
Ага, тоже этот сегмент из книги взял, хотя больше в контексте того, что Hydlide не проникался западными ценностями. :) А вот Panorama Toh меня чуть не добил — я даже из первого подземелья не смог выбраться, тыкаясь вслепую и постоянно умирая. Хоть бы один фонарик попался.
Причина по которой разработчики называли свою Panorama Toh - RPG - плохое представление о жанре. При том, что даже в японской прессе еще тогда об этом писали, дескать игра не RPG.
Еще одна интересная особенность - версия игры в интернете толь багнутая, толь хакнутая - при покупке предметов в магазине ты не теряешь деньги, а получаешь их.
TN: Back then, Japanese people didn't have a well-defined sense of the RPG as a game genre. I suspect that because of this, the creators took the appearance and atmosphere of the RPG as a basic reference, and constructed new types of games according to their own individual sensibilities. In my case, I never had the opportunity to use an Apple II, so I was completely unaware of Wizardry and Ultima. Even today, I essentially know nothing about these games. I was inspired by AD&D and fairy illustrations in books from the West, and developed my own idiosyncratic view of the genre.
JS: Interesting! Did you have any other sources for medieval-style fantasy?
TN: The Black Onyx, and other Japanese role-playing games, such as Mugen no Shinzou and Lizard, which were both created by Xtalsoft.54
Ага, тоже этот сегмент из книги взял, хотя больше в контексте того, что Hydlide не проникался западными ценностями. :) А вот Panorama Toh меня чуть не добил — я даже из первого подземелья не смог выбраться, тыкаясь вслепую и постоянно умирая. Хоть бы один фонарик попался.